A Minim már Leccében van
Július 29.-én csütörtökön hazarepültem. Kevéssel éjfél után szállt le a gépem. Tizenkét fok fogadott a Liszt Ferenc repülőtéren, ami sokkoló volt. Munkatársam várt a rám a Mini-vel, amit ekkor vezethettem először. Előbb őt dobtam haza, majd magamat. Közel hajnal kettő lett mire ágyba kerültem. Mivel másnapra volt feladatom gazdagon, így besötétítés nélkül feküdtem le, hogy korán ébredjek „magamtól”. Másnap a szükséges dolgokat megvettem. Azokat ami lemaradt az IKEA-ból, OBI-ból és elintéztem pár dolgot, ami miatt az irodámba is be kellett mennem. Szombaton ébredés után indultam el otthonról. Először bevásároltam az útra, majd indultam tovább Leccébe. Itt megemlítem, az új módszerem a hosszú útra az, hogy óra nélküli ébredést követően indulok el. Így egy kedvező alvási ciklusban ébredek, ez több energiát biztosít számomra, amire szükségem van ennél a hosszú útnál. Iszonyat sok ez az 1.680 km. Most is megálltam párszor pihenni, kb 350 km-ként tankolni, valamint motorolajat ellenőrizni. A friss nagy szerviz után volt bennem para. Mégis csak egy 14 éves autóval jövök ilyen messzire. Igaz, egy nagyon tapasztalt szakember szervizelte az autót. Ő főállásban több, mint 20 éve különböző szakszervizekben dolgozik. Ez azért is volt fontos nekem, mert ott megkapta azt a hozzáállás, hogy két olajcsere között ne kelljen szervizbe mennie az ügyfélnek. Így ő bár lehet kicsit hamarabb cseréltet velem alkatrészt, de cserébe esélyes, hogy az autóm nem hagy az út mellett. Sok független szerelő csak akkor cserél alkatrészt, ha az elromlott. Ez azzal is járhat, hogy tréler viszi hozzá az autódat.
Az alábbi képen, a leccei lakásom parkolóhelyén látható a Minim, nagy szerviz után 2.000 km-rel. Mint látható nagyobb autóval esélyem sem lenne itt parkolni.

Mi lett végül kicserélve a Minin?
Terveimmel ellentétben sok más dolog. A hűtővízrendszer csövei és maga a hűtő nem lett cserélve, mert sokkal jobb állapotban volt, mint számítottam rá.
Alkatrészlista
Mini Cooper gyári alkatrészek:
Megnevezés | Mennyiség | Nettó egységár | Nettó érték |
---|---|---|---|
JAVÍTÓ Készlet | 1 PIECE | 80792.25 Ft | 80 792 Ft |
OLAJSZŰRŐ | 1 PIECE | 8301.3 Ft | 8 301 Ft |
TÖMÍTÉS | 1 PIECE | 9905.7 Ft | 9 906 Ft |
VÍZPUMPA | 1 PIECE | 64421.7 Ft | 64 422 Ft |
ÉKSZÍJTÁRCSA (vízpumpa) | 1 PIECE | 23198.7 Ft | 23 199 Ft |
TERMOSZTÁT+HÁZ | 1 PIECE | 54751.2 Ft | 54 751 Ft |
POLLENSZŰRŐ | 1 PIECE | 21893.55 Ft | 21 894 Ft |
LÉGSZŰRŐ | 1 PIECE | 13658.4 Ft | 13 658 Ft |
GYÚJTÓGYERTYA | 4 PIECE | 9836.4 Ft | 39 346 Ft |
TRAFÓ | 1 PIECE | 28542.15 Ft | 28 542 Ft |
FÉKNYEREG B.H. | 1 PIECE | 112834.05 Ft | 112 834 Ft |
FÉKTÁRCSA H. | 2 PIECE | 29795.85 Ft | 59 592 Ft |
FÉKBETÉT H. | 1 PIECE | 52913.7 Ft | 52 914 Ft |
KOPÁSJELZŐ | 1 PIECE | 11804.1 Ft | 11 804 Ft |
CSAVAR | 2 PIECE | 827.4 Ft | 1 655 Ft |
Peugeot gyári alkatrészek:
Megnevezés | Mennyiség | Nettó egységár | Nettó érték |
---|---|---|---|
VIS AXE | 2 PIECE | 1526.5 Ft | 3 053 Ft |
PATIN | 1 PIECE | 3321 Ft | 3 321 Ft |
FESZÍT | 1 PIECE | 10799 Ft | 10 799 Ft |
VIS AXE | 1 PIECE | 775 Ft | 775 Ft |
JOINT | 1 PIECE | 184 Ft | 184 Ft |
TÖMÍTÉS SZETT | 1 PIECE | 12545 Ft | 12 545 Ft |
KERÉK ÉS CSAVAR | 1 PIECE | 25474 Ft | 25 474 Ft |
KERÉK ÉS CSAVAR | 1 PIECE | 31504 Ft | 31 504 Ft |
VEZÉRM LÁNC | 1 PIECE | 17402 Ft | 17 402 Ft |
GUIDE CHAINE | 1 PIECE | 2875 Ft | 2 875 Ft |
GUIDE CHAINE | 1 PIECE | 3631 Ft | 3 631 Ft |
SZÍJT CSAVAR | 1 PIECE | 2195 Ft | 2 195 Ft |
JOINT | 1 PIECE | 17472 Ft | 17 472 Ft |
MOYEU DE POULIE | 1 PIECE | 4216 Ft | 4 216 Ft |
LÁNCKERÉK | 1 PIECE | 7588 Ft | 7 588 Ft |
Utángyártott alkatrészek:
Megnevezés | Mennyiség | Nettó egységár | Nettó érték |
---|---|---|---|
Kipufogó sor tömítés | 1 PIECE | 7240.01 Ft | 7 240 Ft |
Főtengely szíjtárcsa | 1 PIECE | 24511.6 Ft | 24 512 Ft |
Ehhez még hozzájött a motorolaj, munkaköltség és az ÁFA. Így a vége 1.151.123 Ft lett, de ezzel még nincs vége. A nagy szerviz után dobott egy hibát (error code 287D), ami a Solenoid miatt van. Ez többnyire elkoszolódik és nem tud működni. Van aki a tisztításával vesződik, de mivel nem lehet teljesen kitisztítani és amúgy is „filléres” az alkatrész érdemes cserélni.

A Mini gyári alkatrész ára bruttó 144.370 Ft (part.no: 11368610388), ugyanez az alkatrész (part.no 9812046280) a Peugeotnál itt Leccében 62 € ami kb bruttó 24.000 Ft (otthon is ennyibe kerül). Az alkatrész cseréje rutintól függően 30-60 perc. Az autóban van két darab Vanos kerék a Mini-nél 420.000 Ft lett volna, ugyanez a Peugeotnál 80.000 Ft volt. A Mini szakszerviz egy sima vezérlés cserére 800.000 Ft-ot mondott (csak a lánc és a kerekek). Az a munka, amit végül megcsináltam az autón, az a Mini szakszerviznél becslésem szerint átlépte volna 2.500.000 Ft-ot. Legviccesebb árképzésük a motorolaj, ami gyári BMW esetén a márkakereskedés szakszervizébe hordós kiszerelésben kétszer annyiba kerül, mint ugyanaz a gyári BMW olaj bárhol máshol a neten flakonban. Itt megjegyzem, hogy nem a gyári BMW olaj került az autóba (5W30), hanem a Castrol jelenlegi ajánlása a Minihez ami 0W30. Tudni kell, hogy motoron a fémbe bele van préselve a Castrol logója, és amúgy is ő többnyire a gyártók kedvenc beszállítója. Ennek oka az lehet (személyes tapasztalat), hogy az olajfogyasztás a Castrol olajnál volt bármely autómban a legalacsonyabb. Ha már olajfogyasztás, akkor megemlítem az autó sajnos hozta azt amiről a neten is lehet olvasni vagyis kicsit több, mint 1 liter olajat evett meg a 2.000 km alatt. Sokan panaszkodnak, hogy nehéz leolvasni a nívópálcát, ami igaz, mert ha nincs benne olaj, akkor törlés vagy mártás után is ugyanolyan száraz marad. Itt egy jó módszer a leolvasáshoz:
Kicsit faragtam a nívópálcán is, feljavítva az olvashatóságot:


Megérte?
Szerintem ilyen opció nincs. Egyszerűen, ha az ember használt autót vesz és, ha az prémium, vagy prémium gyártó terméke, akkor startból számolhat legjobb esetben is 300.000 Ft kiadással, ha az autó max 5 éves. Ez egy 14 éves nagyon jó állapotú autó, de nem hibátlan. Ha nem cabrio lenne, akkor ennek az autónak a vételára kb. 2M Ft volna. Megéri arra rákölteni? Nem, ha eladásra vetted, ha több éves használatra, akkor igen. Aki Mini-t vesz (R56/R57) annak legyen legalább 1 millió forintja az első szervizre. Lánccsere kötelező, és annak hozadékai is. Szerintem aki ezt nem tudja megfizetni, az ne akarjon ilyen autót, mert sok gondja lesz vele, ha indulásból nem tudja rendbe rakni. Ezek a dolgok pedig olyanok, hogy nem lehet apránként rendbe rakni, mert sokkal drágább, valamint közben egymást elcseszik az alkatrészek.
Ha számokat nézzük, akkor lényegében van egy közel tökéletes állapotú Minim 4.7M Ft-ért. Ha itt vettem volna Olaszországban azonos felszereltséggel, akkor is kb ennyibe lenne ráköltés nélkül. Ennyiért lehet kapni közel új kisautót is, pl egy Fiat 500-ast, amibe sajnos nem férek el. Azon autókból, ami befér a parkolómba és én is elférek benne, valamint tetszik is nekem, nem volt választás. Csak a Mini. Ha újabb Minit vettem volna, (van egy 10M-ért fent a hahun 3 évesen), akkor 5.3M-val több pénzem állna benne. Fájt volna érte a szívem. Hiszen évi pár ezer km-t fogok ezzel menni és kétévente hazaviszem műszaki vizsgára. Így átlag évi 5e km fog kijönni. Az 5.3M hozamát nem fogom rákölteni a választásomra, és az 5.3M is megmarad. Persze, ha nagyon megszeretem (ami esélyes), akkor még az is lehet, hogy veszek ide egy újat/újabbat (pár éveset), de ezt hagyjuk meg a jövőnek. 🙂 Még azt sem látom, hogy az itteni ingatlan portfólióm hogyan fog alakulni. Volt olyan elképzelésem arról, hogy majd szeretnék egy tengerparti villát, de látom milyen nehéz eladni és ez elveszi tőle a kedvem. Ha a gyerekek nőnek, akkor valószínűleg a több lakás vásárlása az opció és az sem biztos, hogy pont ebben a jelenlegiben fogok maradni, emiatt a parkolóhelyem is változtat, ami pedig felrúg mindent.
Vennék-e még egyszer Mini-t?
Otthonra csak elektromosat, ide a kevés km miatt jó ez az olajevő is. Ha jól tudom a jelenleg kapható elektromos Mini a középső BMW i3 akkuját és meghajtását kapta. BMW-t biztosan nem vennék, ennek ezer egy oka van, köztük a garanciális problémák kezelése, a szakszerviz igénytelensége, alkatrészek túlárazottsága. Egyik kollégámnak van egy céges 520d-je, kis híján kigyulladt, szerencsére időben megállt vele a kolléga. Azóta a szerviz bohóckodik vele. Ha nem hoztuk volna el tőlük a 20e-s turbócső csere vége egy millió forint felé ment volna. Olyan, mintha funkcionális analfabétákat alkalmaznának a szakszervizekben, hibát hibára halmoztak. A 20e-s csőcsere is 300e felett állt meg. Akartak még DPF-et is cserélni, mert olaj ment bele, valamint saját bevallásuk szerint féktisztítóval próbálták megtisztítani és így tűzveszélyessé vált. Trélerrel elhoztuk az autót, a DPF-t megtisztítottuk és közben láttuk, hogy rosszul szerelték össze, folyt belőle az olaj. Küldtek érte trélert, most megint náluk van. Közben van garanciális visszahívás is az autóra. Jelenleg az autó 5 hete nem járóképes. Szóval BMW-t soha! Mindig is mondtam, hogy a BMW a szegény ember Mercedese! 😛
Hello,
ingatlanvásárlással kapcsolatosan lehet-e, szabad-e kérdeznem ezen a felületen rövideket, de olykor – olykor zavarnám….
Köszönettel
Igen. Sőt! Talán így a legjobb a többi olvasó számára is. Sokan keresnek privátban, de lényegében a kérdéseikre a válasz mehetne publikba is.