Autóvásárlási dilemma
Tavalyi év volt az első, amikor két autót hoztam le Leccébe nyárra. Nagyon megnyugtató érzés volt, hogy nem egy autónak vagyunk kiszolgáltatva, valamint mehetünk kétfelé, amire ekkor nagy szükségünk volt a lakásfelújítás miatt. Már ekkor beizgultam és éreztem, kellene venni még egy autót ide, mert az túl sok munka, hogy két autót egyedül hozok le, valamint ha van itt autó akkor könnyebben leugrunk csak pár napra is repülővel. Ha meg nincs itt, akkor lényegében levezetek, hazarepülök, majd levezetek, majd szezon végén hazavezetek, visszarepülök és megint hazavezetek. Erre nagyon sajnálnám az időt minden évben, mert ahogyan mondani szoktam szumma idő = élet. Remélhetőleg a következő ilyen hazahozatalban a nagyobbik lányom is segíteni fog.
Gazdaságilag nézve egy oda-vissza minimálisan 300.000 forintomba kerül. Ha ehhez hozzácsapunk két repülőjegyet és egyéb közlekedést, akkor már 400.000 forintnál vagyunk. Amennyiben drágább autót hozok le, akkor az amortizáció sem 9 ft per km, hanem van amelyiknél ez inkább 100 ft.
Ebből nekem az jött ki, hogy maximum 5 millió forintot elkölthetek egy használt autóra. Miért használt? Átlagosan évi 5.000 km-t fogok ezzel menni és ebben benne van kétévente a 3.500 km Lecce-Budapest-Lecce is.
Mekkora autót vehetek?
A parkolóhelyemet egy idős hölgy használja (szerinte csak vigyáz rá, hahaha) egy Lancia Musa-val, ami 3990 mm és kitölti vele a parkolóm hosszát. Vagyis keresnem kell olyan autókat, amelyek négy méternél kisebbek. Szerencsére erre a problémára is van megoldás: www.automobiledimension.com
A kapott listából amiben elférek (193 cm vagyok) és amihez az arcomat is hajlandó vagyok adni, az a Mini és a Smart. A Smart 2 személyes (van otthon, szeretem), a Mini 3 ajtós és 4 személyes, de minimum 3, ha mögém nem ül senki. Tetszett még a Fiat 500 is, de abba nem férek bele, aminek az oka, hogy az ülés túl magasan van.
A következő gazdasági kérdés: olasz vagy magyar autóm legyen?
Ha magyar autót veszek, akkor két évente vihetem haza műszakira vagy bevállalom annak hiányában történő vezetést. Nem fogom azzal megkeseríteni az életem, hogy „okosba” autózzam Olaszországban. Műszaki nélkül, minden balesetnél én lennék a hibás. Nincs erre szükségem. Szóval műszaki kell. Nézzük a költségeket:
Otthon egy 10 éves kisautónak a kötelező fizetni valója (biztosítás + adó) kb 100.000 forint évente. Itt Olaszországban a facile.it -n (ami olyan, mint a netrisk) kalkuláltak szerint 1.700 euró alatt nincs ajánlat nekem, mint új belépőnek. Ekkor két év alatt 3.400 euró – 200.000 (két éves hazai díj) – 400.000 (hazautaztatás) = 700.000 forint vagyis ennyivel járok jobban, ha magyar rendszámú autóm van.
Nézzük jogilag!
Sokan hallják azt, hogy saját tulajdonú külföldi rendszámú autót maximum 2 hónapig lehet használni az EU tagországaiban. Azt már kevesen tudják, hogy ez a helyi lakosokra vonatkozik és még esetükben sem nem vonatkozik a bérlésre. Megoldható lenne, hogy a cégem vesz egy autót otthon, amit kibérlek, de erre nincs szükség. Ugyanis hiába van állandó lakcímem Olaszországban is, mert a magyart nem szüntettem meg. Továbbá Magyarországon vagyok 183 napot vagy sehol a világon nem vagyok 183 napot az évben, emiatt magyarországi adórezidens vagyok, és ezért egyik autómra sem kell külföldi rendszám az EU-ban. Lásd: Gépjármű nyilvántartásba vétele egy másik uniós országban
Ez azt jelenti, hogy mindegy mennyi időt van itt az autó, az én személyem határozza meg, hogy az autóm hova tartozik. Szóval jogilag pipa, lehet magyar autóm itt.
Autókeresés
Amikor autót veszek másodlagos, hogy mennyire könnyű eladni, mert mindent könnyű eladni olcsóbban a piaci árnál. Otthon elég jó autóim vannak, azzal nem kívántam elrontani az életem, hogy ide ne olyat vegyek ami nem mozgat meg pozitív emóciókat bennem. Választásom sok utána olvasást követően, a „betegágy” prince motoros Mini Cooper 1.6 benzines automata autó lett (2009/9, 101e km, 3.5M HUF).
Íme, képek a hirdetésből:
Mit nézek meg használt autókon vásárláskor? Karosszéria, esztétika, extrák. Minden más javítható. Legyen törésmentes (tartóelemek), de a burkolati elemek újrafényezése nem zavar, ha a szín stimmel.
A betegágy Prince motor
A magyar autós újságírásban vannak megmondóemberek. Érdekes szociológiai kísérlet lenne a viselkedésüket elemezni, de erre már nincs szükség, mert általánosságban a csoportok viselkedése egy aktívan kutatott téma.
Kezdjük azzal, hogy ez a motor megjelenését követő 8. évben megnyerte az év motorja díjat. Nagy teljesítmény, alacsony fogyasztás, alacsony károsanyag-kibocsátás, valamint a teljesítmény dinamika miatt.
Hahó emberek! 2014-ben a későbbi Mini motor rosszabbul szerepelt ezen a versenyen, mint a Prince! Amúgy ezt a díjat ugyanazok az újságírók adják, akik ma köpködik ezt a motort. A szememben az illető urak, egymás cerkáját szájjal fényesítik, aki nem ért velük egyet, az hülye, dilettáns etc. Ezen hazai újságírók behivatkozzák Novoth Tibort, akinél hegyekben áll ez a motor. Vizsgálta-e bárki, hogy mennyi eladott autóban van ez a motor? Vizsgálta-e bárki, hogy az említett motorok, hogyan jutottak el ide? Novoth Tibor hány hibátlan Prince motort látott? 🙂 Egyet sem? Akkor nem is létezik! Hiába na, a statisztika mégis csak egy egzakt tudomány, még ha sokan az átlagban rejlő tévedési lehetőséggel akarják bebizonyítani, hogy a diszciplína ostobaság. Igen, az átlag csak kevés esetben alkalmas a sokaságról alkotott képet megfelelően reprezentálni. Jelen esetben van még egy kis csoportdinamikai hatás is, valamint az elérésből származó tévedés. Ha a kupacban több prince rossz motor van, mint más sokkal ritkább motor, akkor tévesen lesz az a következtetés, hogy a Prince rossz. Emiatt már tapasztalat nélkül le lehet írni, hogy az a motor egy vödör csavar, mert a Becsületesnepper is megmondta. Az a Becsületesnepper, aki ugyanennek az autónak a kis gázolajban tocsogó diesel változatáról, igen megbocsátóan beszél. 🙂 Nem állítom, hogy nincs igazság abban amit mondanak, de semmiképpen nem kezelném a dolgot végzetesen, és végletesen. Ugyanis a gyár javított a cserélendő alkatrészeken.
Frissítés: Novoth Tibor védelmében, ugyanis rá hivatkoznak, de nem ő állítja mindenhol a prince-ről, hogy vacak:
A probléma kezdete
A kétezres évek arról szólt, hogy a 10-15 ezres szervizciklust a gyárak marketingesei felhúzták 40-50e-re. Természetesen a fizika és a kenőanyagok nem tudták ezt ilyen gyorsan lekövetni. Biztos vagyok benne, hogy kiszámolták azt, hogy ezzel a marketing üzenettel mennyivel nő a profit. A kor szellemében mindenki, mindennél TCO-t számolt. Valójában egyik gyárnak sem érdeke 10+ éves autók megléte a piacon. Magáról a kenésről és ennek az időszaknak a problémájáról Göbölyös Zsolt írt egy remek cikket még 2014-ben a TotalCar-on. Emlékeim szerint Göbölyösnek a BME-n a kenés volt a szakiránya, vagyis ő tribológus.
https://totalcar.hu/magazin/technika/2014/02/27/megoli_a_motort/
Göbölyös cikkéből kiderül, hogy a modern motor igényli a vegyes használatot. Szóval a PSA és BMW nekem találta ki ezt a motort. 🙂
Mi a baj a Prince motorral?
Láncszakadás, kokszosodás, termosztátház (ami műanyag és megeszi a hő). Először is képzelj el egy 1.6-os motort amit árulnak 120 Le-vel (ezt vettem én), 184 Le (Cooper S) és 211 Le (John Cooper Work). Mindegyikben ugyanaz a lánc és láncfeszítő van, ami egy tervezési hiba miatt kevés kenőanyagot kap, emiatt megnyúlik. Első körben a láncfeszítő volt a gond, és csak azt cserélte a szakszerviz. Később magát a láncot módosítják azzal, hogy a láncszem tengelyekre merőlegesen egy furatot helyeznek el, így nem csak a két végéről érkezik az olaj, hanem középről is.
Fogalmam sincs, hogy ezt a javulási mértéket hogyan kell kiszámolni, de az tény, illetve lineárisan kiszámítható, hogy minimum 2x annyi olaj jut a javított lánc esetén erre a részre. Gyanítom, hogy exponenciális a hibák számának a csökkenése ezzel a módosítással, de erről már nem beszél senki, csak default megy a motor szidása. Ha valaki nem rest és elkezdi olvasni az angol és amerikai Mini fórumokat, akkor láthatja, minél erősebb a motor annál inkább gond lehet. Egyik gond, hogy olaj vagy olajnyomás nélkül használják az emberek az autóikat. Az autóban 4.2 liter motorolaj van, a nívópálca max-min különbség 0.4 liter. Hibás modell pedig simán megehet 1 litert 1000 mérföldön vagyis egy ilyen olajat zabaló autóba 2.5x kell olajat töltenem Budapest-Lecce távon. Ennek a menete, hogy minimum 10 perccel a leállítás után meg kell nézni a szintet és pótolni az olajat, az autó legyen vízszintes helyen. Megjegyzem, aki füllel is tud figyelni, az egy idő után hangból decire megmondja, mennyi olaj hiányzik a motorból. A láncszakadás pedig nyúlással kezdődik, a nyúlás a kenés hiánya miatt. Vagyis, legyen az autóban az új lánc (a módosított) és ne járj vele szárazon. Az első szériánál gond volt még a láncfeszítő is, de ez is orvosolva lett. Ugyanis a lánc megnyúlt (határértéken belül volt) elkezdte kikoptatni a láncfeszítőt és jött a halál. A autót halála előtt jött mindenféle hang a motorból, meg is kapta a nevét „death rattle” vagyis halálhörgés.
Ugyanez a motor volt Peugeot és Citroen autókban is. Gyanítom több millió db lett ebből legyártva. A Statista szerint csak a Miniból kb 1.5 millió mehetett ki ezzel a motorral.
Érdekes kognitív torzításnak voltam szemtanúja a hazai Mini Cooper fotelszakértésnél. Első generációs Mini váltója törődést igényel (haha), második generációs prince motorost ne vedd meg. Miért ne? Mert törődést igényel? 🙂
Ahhoz, hogy egy ilyen autót motorhiba nélkül tudj üzemeltetni, az alábbiak cseréje erősen javasolt:
https://bmwrepairguide.com/mini-r56-timing-chain-replacement-2006-2013-cooper-n12-engine/
Cserélendő dolgok minden használt autón
Amikor az ember idősebb használt autót vesz, a legtöbb esetben nem ismerheti az előéletet. Főleg, ha kereskedőtől veszi. Bemondásra nem hiszünk el semmit. Amiről nincs papír, az nem történt meg. Emiatt célszerű az alábbiakat mindenképpen kicserélni (én kiszoktam), plusz ami még rossz rajta
- olaj
- olajszűrő
- légszűrő
- pollenszűrő
- fékolaj
- üzemanyagszűrő
- termosztát, termosztátház
- vezérlés
- összes szíj
- vízpumpa
- hűtő
- vízcsövek
- gyújtógyertya (benzines esetén)
- gyújtótrafó (bemérést követően)
Igen a komplett vízrendszert is ki szoktam cserélni, mert annak meghibásodása drága szállítási költséget eredményezhet. Mininél a komplett vízrendszernek csak az anyagköltsége kb 250.000 forint. Csövekből csak gyárit találtam.
Jelenleg Lecceben vagyok. Az autó tegnap került a nevemre és a kollégáim elvitték kozmetikára, mert a belseje lehetne tisztább is. Ki volt takarítva, de van lerakodott kosz benne. Kozmetikát követően a kollégáim elviszik szervizbe, ahol megkapjuk mit kell cserélni rajta. kb 1 millió forintra becsülöm a „javítás” költségét. Az idézőjel azért van, mert nem csak a rossz dolgokat cserélem ki, hanem a célom az, hogy saját lábon járjon Budapest és Lecce között.
Amennyiben idővel kiderül, hogy tényleg egy betegágyat vettem, ígérem megírom azt is. A poszt írásának pillanatában úgy érzem jó autót vettem, ami stílusos és évekig fog szolgálni engem. Ha elér a szervizbe és elvégzek minden javítást rajta, akkor a garázs és az évi ~5.000 km miatt, van legalább 10 évre egy autóm, vagy akár többre is. Ugyanis én használati értéket nézem, emiatt nem fáj attól a fejem, ha nem éri meg másnak rákölteni az autóra én akkor is ráköltök, mert az autópótlásának az árát nézem és az eladás nyűgjét, amivel nem akarok foglalkozni.
Búcsúzóul ezt a videót ajánlom mindenkinek, aki betegágyat vagy vödör csavart készül vásárolni:
ps.: Jaguar 2.7D -ből van egy XJ-m és volt a feleségemnek XF-je. Imádtuk, de igaz „törődést” igényelt, hogy ne szívjunk vele. Nekünk ez nem volt gond. 🙂